O duotone, pantone, rastrze i wodzie …

Niedziela. Dzwoni telefon. Przez sen myślę „kto to, k…wa, dzwoni ??? Pewnie nieludzki automat będzie chciał mnie uszczęśliwić „super kredytem” lub „tańszą” energią. Kalina przewraca się na bok. Mruczy „Odbierz”.
„Dzień dobry, Panie Jacku. Umawiamy się za godzinę na akcept. Ok?” słyszę głos drukarza. Wstaję, szybka kawa i do drukarni.
Na miejscu wszystko gotowe. Pasowanie idealne, tłoczenie też. Pantone 3115 jakby za delikatny, a druk na papierze niepowlekanym może zmylić. Farba wsiąka w papier, traci swą moc po wyschnięciu, na wierzch wychodzą włókna z papieru. Decyduję, aby wzmocnić Pantone 3115 lekko Cyjanem i o 2-3% natężenie farby. Ta ręczna kompensacja zapobiegnie zjawisku „płowienia farby”, a po wyschnięciu da dobry efekt. Farba „deep black” idealnie kontrastuje z niebieskim Pantonem o kolorze śródziemnego morza. Akcept jest.
Teraz okładka w 2 kolorach Pantone. Muszę poczekać na zmianę papieru na 300 gr. W tym projekcie zaproponowałem klientowi rezygnację z CMYK-a, na korzyść Pantonów i dodatkowo rastrowanie Pantonów (100%, 75%, 15%). Dodatkowo kolory mieszają się i dzięki temu można uzyskać bardzo ciekawy, pozornie dodatkowy 3 lub nawet 4 kolor.
Jest dobrze. Nawet bardzo … Panie drukarzu. Akcept jest :)
Analiza mikroskopowa druku na papierze niepowlekanym oraz płyt CTP z farbą w powiększeniu do 200 razy:
75% Pantone 3115 i przyrost punktu rastrowego na papierze
75% Pantone 3115 , 15% oraz 80% Black
Jak wyżej , ale ciekawostką jest odprysk farby żółtej, który musiał odpaść z wałków farbowych (zapewne poprzedni druk) i wtrącić się do Pantone 3115.
Klasyczny rastrowy Duotone. Widzimy tutaj przesunięcie na krawędzi serca między kolorem Deep Black a Pantone 3115. Gołym okiem niewidoczne.
100% Pantone 3115. Element logo Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
100% Deep black w czcionce. Pod farbą czarną widoczne są prześwity koloru papieru, notabene bardzo porowatego, dlatego zastosowany jest kolor czarny pogłębiony , a nie zwykły black cmykowy.
100% kostki natężenia koloru oraz element kontroli wymywania farby przez roztwór wodno-alkoholowy. Widzimy tutaj też przesunięcie. W idealnym modelu (niemożliwy w poligrafii, a jedynie na monitorze) kostki powinny leżeć obok siebie równo.
Płyta z farbą. Wyraźnie widać jej grubość i zjawisko przyrostu punktu rastrowego przy zetknięciu się farby z blachą CTP.
Oznaczenie na płycie CTP: liniatura 175
2% farby. Widoczne na płycie małe kropelki (raster). Przy druku offsetowym na papierze niepowlekanym, przyjmuje się, że do 5% mogą być niewidoczne.
10% i 20%
90% i 95%. 5% różnica widoczna jest jedynie pod mikroskopem
Pasek kontrolny nafarbiania
Bez mikroskopu z lumką: