O duotone, pantone, rastrze i wodzie …

 

Niedziela. Dzwoni telefon. Przez sen myślę „kto to, k…wa, dzwoni ??? Pewnie nieludzki automat będzie chciał mnie uszczęśliwić „super kredytem” lub „tańszą” energią. Kalina przewraca się na bok. Mruczy „Odbierz”.

„Dzień dobry, Panie Jacku. Umawiamy się za godzinę na akcept. Ok?” słyszę głos drukarza. Wstaję, szybka kawa i do drukarni.

Na miejscu wszystko gotowe. Pasowanie idealne, tłoczenie też. Pantone 3115 jakby za delikatny, a druk na papierze niepowlekanym może zmylić. Farba wsiąka w papier, traci swą moc po wyschnięciu, na wierzch wychodzą włókna z papieru. Decyduję, aby wzmocnić Pantone 3115 lekko Cyjanem i  o 2-3% natężenie farby. Ta ręczna kompensacja zapobiegnie zjawisku  „płowienia farby”, a po wyschnięciu da dobry efekt. Farba „deep black”  idealnie  kontrastuje z  niebieskim Pantonem o kolorze śródziemnego morza.  Akcept jest.

Teraz okładka w 2 kolorach Pantone. Muszę poczekać na zmianę papieru na 300 gr.  W tym projekcie zaproponowałem klientowi rezygnację z CMYK-a, na korzyść Pantonów i dodatkowo rastrowanie Pantonów (100%, 75%, 15%). Dodatkowo kolory mieszają się i dzięki temu można uzyskać bardzo ciekawy, pozornie dodatkowy 3 lub nawet 4 kolor.

Jest dobrze. Nawet bardzo … Panie drukarzu. Akcept jest :)

 

 

 

Analiza mikroskopowa druku na papierze niepowlekanym oraz płyt CTP z farbą  w powiększeniu do 200 razy:

 

 

75% Pantone 3115 i przyrost punktu rastrowego na papierze

zrodla-lezka-papier

 

75% Pantone 3115 , 15% oraz 80% Black

zrodla-lezka2-papier-PANTONE-3115-DEEP-BLACK

 

Jak wyżej , ale ciekawostką jest odprysk farby żółtej, który musiał odpaść z wałków farbowych (zapewne poprzedni druk) i wtrącić się do Pantone 3115.

zrodla-lezka-papier-PANTONE-3115-DEEP-BLACK-BRUD

zrodla-lezka-papier-PANTONE-3115-DEEP-BLACK

 

Klasyczny rastrowy Duotone. Widzimy tutaj przesunięcie na krawędzi serca między kolorem Deep Black a Pantone 3115. Gołym okiem niewidoczne.

zrodla-SERCE-papier-PANTONE-3115-DEEP-BLACK

 

100% Pantone 3115. Element logo Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

zrodla-unesco-papier-Pantone-3115

 

100% Deep black w czcionce. Pod farbą czarną widoczne są prześwity koloru papieru, notabene bardzo porowatego, dlatego zastosowany jest kolor czarny pogłębiony , a nie zwykły black cmykowy.

zrodla-woda-papier-PANTONE--DEEP-BLACK

 

100% kostki natężenia koloru oraz element kontroli wymywania farby przez roztwór wodno-alkoholowy. Widzimy tutaj też przesunięcie. W idealnym modelu (niemożliwy w poligrafii, a jedynie na monitorze) kostki powinny leżeć obok siebie równo.

farba-paser-znak-ciecia-ctp-kostki-kontrolne

 

Płyta z farbą. Wyraźnie widać jej grubość i zjawisko przyrostu punktu rastrowego przy zetknięciu się farby z blachą CTP.

zrodla2-CTP-FARBA-3115

zrodla-CTP-FARBA-3115

farba-paser-znak-ciecia-ctp

 

Oznaczenie na płycie CTP: liniatura 175

zrodla2-CTP-liniatura-175

 

2% farby. Widoczne na płycie małe kropelki (raster). Przy druku offsetowym na papierze niepowlekanym, przyjmuje się, że do 5% mogą być niewidoczne.

zrodla2-CTP-2-netezenia-farby

 

10% i 20%

zrodla2-CTP-20-netezenia-farby

 

90% i 95%. 5% różnica widoczna jest jedynie pod mikroskopem

zrodla2-CTP-90-95-netezenia-farby

 

Pasek kontrolny nafarbiania

zrodla2-CTP-nafarbianie

 

Bez mikroskopu z lumką:

szkolne-gry-o-wodzie-w-druku

Related Posts

e-mail

drukarnia@polewski.pl

 
 

telefon & mobile phone

+48 604 090 662