Jak utlenić się u Libery ???
Yellow – kolor żółty. Bohater, trochę przypadkowo, trochę od niechcenia, zapewne wolałby raczej nie. Kolor bezwstydu, fałszu i zdrady (1).
Trzeci kolor w CMYK-owym zapisie drukarskim., zwykłe nadający drukowi ciepła i złotego światła. Kiedy spotyka się z Cyjanem przynosi nam życiodajny kolor zielony. Innym razem z magentą w proporcjach 100% do 60% tworzy pomarańcz. Żółty plus 5-10% magenty i mamy wielkanocne żółtko.
Libera (2). Praca znana, już nie szokująca jak kiedyś, nadal ważna. Z Concentration Camp zagłębiamy się w bajkowy świat klocków, niby radosnych, niby zabawnych , niby znanych z własnych doświadczeń. Niby. Wszystko na niby.
Lego (3). Ludziki Kapo, bawimy się w palenie ciał, a nad krematorium gęsty dym. Psy szczekają, ludziki w paski, druk kolczasty z plastyku, a głowy porozrzucane po terenie. Strażnik na wieżyce mierzy do tych co na dole … zabawa trwa, tra ta ta ta.
Wszystko jasne. Wszystko oczywiste. Już się przyzwyczailiśmy, już ogarnęliśmy, już znamy. Bawimy się dalej …
Żółty nie wytrzymuję i trochę się buntuje. Jest pierwszy. Opuszcza papier. Ucieka. Znika po angielsku. Nie może najwyraźniej. Coś go korci. Zostawia różową magentę, na boku black i gdzieś w oddali cyjan. Klasycznie się utlenienia (4), (5).
(zdjęcia zostały zrobione dnia 06.01.2014 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie)
Przypisy:
(1) Barwa Żółta
(2) Zbigniew Libera
(3) Lego. Obóz koncentracyjny W Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
(4) Światłotrwałość farb offsetowych i typograficznych Huber